Ikan Maingano Cichlid

 mempunyai nama lain Melanochromis cyaneorhabdos Ikan Maingano Cichlid 
Ikan Maingano Cichlid | Akuarium Hias - Adalah jenis fish cichlid mempunyai nama lain Melanochromis cyaneorhabdos, berasal dari perairan dangkal Danau Malawi, Afrika. Ikan ini mempunyai warna lebih banyak didominasi biru bau tanah dengan garis-garis biru horizonal. Ikan betina akan mempunyai perut berwarna lebih pudar dan sirip perut lebih pendek dari pejantan.

Sebuah akuarium air tawar besar dengan banyak gua dan kawasan persembunyian ideal untuk ikan ini. Substrat berbasis aragonit dianjurkan untuk mempertahankan pH tinggi sekitar 7,8 - 8,6 dan alkalinitas.

baca juga :  Jenis Ikan Air Tawar


Untuk pehobiis ikan pemula memelihara jenis ikan ini sangat gampang sehingga tidak memerlukan perhatian khusus dalam perawatannya. Maksimum ukurannya tidak lebih dari 15 cm, Banyak cara mendapat ikan Maingano Cichlid  jika di kawasan anda tidak mendapatinya maka anda sanggup membeli secara online ( buy fresh fish online ),tentunya dengan penjual terpercaya. 

 mempunyai nama lain Melanochromis cyaneorhabdos Ikan Maingano Cichlid

Untuk hasil terbaik di pemijahan, Pejantan harus disimpan dengan setidaknya tiga betina. Betina akan bertelur di atas watu datar, dan akan mengambil telur yang tidak dibuahi ke dalam mulutnya dan akan mengikuti bersahabat di belakang pejantan hingga ia melepaskan sperma untuk membuahi sel telur. 

Ikan betina maka akan menetaskan telur selama kurang lebih tiga ahad sebelum menjadi larva ikan. anakan ikan tadi lalu sanggup diberi makan berupa udang udangan kecil, daphnia, atau  penggalan kuliner buatan yang dihaluskan lebih dahulu.

Ikan Maingano Cichlid perlu juga diberi makan kuliner yang kaya sayuran dalam bentuk penggalan makanan, rumput bahari kering dan ganggang.
Buat lebih berguna, kongsi:
close